Llegir o no llegir

Llegir o no llegir, aquesta és la qüestió: 7 consells per fomentar la lectura

“Llegir és avorrit”, “no li trobo la gràcia a aquest llibre”, “ara m’he de posar a llegir?” Quants cops hem escoltat expressions com aquesta en els nostres fills i filles?

Els hi costa mostrar entusiasme i interès per la lectura perquè ho consideren avorrit… “És que a l’escola ja llegeixo una estona”, si. Però i a casa? Què es pot fer per afavorir la lectura a casa?

7 Consells per fomentar la lectura en nenes i nens

La lectura és una activitat que es pot enfocar de moltes maneres diferents.

1. Coneix el seus gustos i interessos

El més important és afavorir l’interès i conèixer els seus gustos i interessos per poder trobar lectures adequades a les seves necessitats.

2. Crea el seu racó

Un cop trobats els llibres que reflecteixin les inquietuds, els gustos o interessos i les capacitats del lector, seria convenient establir un espai on es desenvolupi aquesta activitat.

Des d’utilitzar un espai de la seva habitació quan son més grans fins a crear un racó a una altre part de la casa amb coixins i teles pels més petits: un lloc on gaudir de la lectura.

Si es fes una enquesta a lectors, tots coincidirien en que, quan llegeixen, s’obliden del món on viuen i es transporten al món del llibre. Per això, un lloc tranquil i diferenciat per llegir és important.

3. Motiva-li

No tot el que es necessita per afavorir la lectura a casa és material, també s’ha de treballar la motivació i les ganes, l’entusiasme, per la lectura per no deixar-la abandonada.

S’han de trobar temps on tota la família (en major o menor mesura) puguin gaudir junts de la lectura, ja sigui col·lectivament o individualment.

Consells per fomentar la lectura

Un nen o nena que estigui poc motivat per la lectura, si des de casa no se’l motiva ni veu interès de ningú per llegir, li serà més complicat enganxar-se al món literari. A mesura que van creixent potser la lectura es torna més individual, però quan són petits s’ha de motivar la lectura en veu alta i l’acompanyament durant aquesta.

No cal seure una hora cada dia a llegir, amb deu o quinze minuts potser és suficient… així, aprofitem la intriga de no saber què passa al llibre per motivar la lectura del dia següent.

4. Tingues en compte la cura del material

A més de la motivació per la lectura, s’ha de tenir en compte la cura del material que s’utilitzi.

Tant grans com petits han de tenir cura del material de lectura, ja siguin llibres, titelles per explicar contes orals, personatges explícits d’alguna lectura… I dels llibres. S’han de cuidar molt els llibres, ja que en ells resideix molta màgia i il·lusió.

5. Aneu d’aventura a trobar llibres

Es pot motivar també als infants anant a la biblioteca a trobar llibres interessants o a xerrades, anant a llibreries a indagar els nous llibres…

6. Vegeu junts una pel·lícula basada en el llibre

Veure una pel·lícula basada en un llibre!!

Aquesta és una molt bona opció per poder treballar la motivació: llegir un llibre, veure la pel·lícula d’aquella història i comentar entre tots quines coses s’han deixat i quines han afegit!! Pot ser molt motivador per l’infant, a més de treballar la cohesió familiar i les relaciones interpersonals durant tot el procés

7. Visiteu el lloc on succeeix la història

Una altra opció molt motivadora és poder visitar un lloc real que s’hagi vist a una lectura i creure’s que estan a dins del llibre vivint les aventures que han llegit.

Conclusió

Com a conclusió, cal destacar que motivar cap a la lectura és molt important, ajuda al desenvolupament integral de l’infant, a la lectura (i lectoescriptura), és una activitat que es pot fer per compartir temps en família i és molt enriquidora.

No deixeu d’animar i d’animar-vos a llegir i endinsar-vos en mons misteriosos i històries encantades.